/>
Remember Allah In Every Beat Of Your Heart

Thursday, August 11, 2011

Muhasabah Diri Pada Fasa Pertama Ramadan al-Mubarak


أًلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْمِ

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad  SAW. keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Masa berjalan begitu cepat sekali, sekarang ini kita telah berada pada hari ke enam puasa Ramadan. Kita masih di fasa pertama iaitu 'permulaannya rahmat'. Marilah kita bermuhasabah dan menilai ibadah puasa yang dilaksanakan dan adakah segala pengisian Ramadan kali ini dapat kita penuhkan dengan aktiviti ibadah atau masa berlalu begitu saja tanpa kita pergunakannya sebaik mungkin?

Amalan seorang mukmin adalah hari ini lebih baik dari semalam dan amalan hari esok lebih baik dari hari ini. Setiap hari amalannya meningkat dan lebih berkualiti.

Sabda Rasulullah SAW  yang bermaksud :"Barangsiapa yang amalannya hari ini lebih baik dari semalam, dia adalah orang yang beruntung. Barangsiapa yang amalannya hari ini sama dengan semalam, dia adalah orang yang rugi. Dan barangsiapa yang amalannya hari ini lebih buruk dari hari semalam, dia tergolong orang yang dilaknat Allah SWT."

Sahabat yang dimuliakan,
Pergunakanlah masa yang Allah SWT berikan pada kita dengan sebaik mungkin. Jika kita terlepas meningkatkan amal ibadah di Ramadan kali ini, tidak ada perubahan dari Ramadan sebelumnya maka kita akan mendapat kerugian. Kita belum pasti sama ada Ramadan tahun hadapan kita akan bertemu lagi kerana kematian seorang anak Adam itu akan datang bila-bila masa. Ada dalam kalangan sahabat-sahabat kita telah kembali menemui Allah SWT  belum sempat menikmati kehadiran Ramadan tahun ini.

Permulaan fasa pertama ini adalah Allah SWT memberi rahmat-Nya  kepada hamba-hamba-Nya yang berpuasa. Rahmat bermaksud kasih sayang Allah. Apabila Allah SWT kasih pada seseorang hamba itu Dia akan memberikan :

1. Kerseonokan dalam mengerjakan ibadah dan memperbanyakkannya.
2. Meningkat iman dan takwanya kepada Allah SWT
3. Bertambah ilmunya , cinta untuk menuntut ilmu dan diberi kemampuan untuk melaksanakan ilmu tersebut.
4. Bertambah cinta dan kasihnya pada Allah SWT dan Rasul-Nya.
5. Bertambah kasihnya kepada alim ulama  yang memberikannya ilmu.
6. Diberi oleh Allah kefahaman tentang agama.
7. Memiliki kekuatan untuk beristiqamah di jalan Allah SWT.
8. Merasa gelisah apabila hari berjalan tanpa memberi sedekah, tidak membaca al-Quran, meninggalkan qiyamulail dan solat terawih.

Adakah kalian telah memiliki ciri-ciri rahmat dan kasih sayang Allah SWT seperti di atas?

Jika ada alhamdulillah, jika belum ada maka kalian kena muhasabah balik di mana kelemahan dan kekurangan diri kalian hinggakan rahmat Allah SWT belum kalian miliki sedangkan enam hari puasa telah berlalu.

Sahabat yang dimuliakan,
Betapa rahmat dan kasih sayang Allah SWT kepada hamba-hamba-Nya yang berpuasa, dijauhkan oleh Allah SWT daripada seksaan api neraka.


Diriwayatkan dari Abu Said al-Khudri r.a katanya: Rasulullah SAW  bersabda maksudnya : "Setiap hamba yang berpuasa di jalan Allah, Allah akan menjauhkannya daripada api neraka sejauh perjalanan tujuh puluh tahun”(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Ganjaran puasa pula akan diberikan sendiri oleh Allah SWT dan malaikat pencatat amal tidak tahu berapa banyak ganjaran yang hendak diberikan kepada manusia.

Nabi SAW  pernah bersabda maksudnya : "Semua amal anak Adam a.s. dilipatgandakan kebaikan (pahala) dari 10 sampai 700 kali ganda kecuali ibadah puasa. Ada pun puasa itu adalah untuk Allah SWT dan Dia akan terus memberikan pahala kepada sekelian"
(Hadis Riwayat Muslim)

Nabi s.a.w pernah bersabda maksudnya : "Barangsiapa yang tidak meninggalkan kata dusta (bohong semasa berpuasa) maka Allah SWT .tidak berhajat padanya untuk meninggalkan makan minumnya."
(Hadis Riwayat Bukhari)

Sahabat yang dikasihi,
Marilah kita senaraikan beberapa amalan yang perlu kita laksanakan pada bulan Ramadan ini untuk mendapat takwa dan reda Allah :

1. Membaca al-Quran dan melihat terjemahannya.
2. Solat fardu berjemaah di masjid atau surau.
3. Solat terawih dan witir berjemaah di masjid atau di surau

4. Qiyamulali (solat tahajjud, hajat, taubat, istikharah) setiap malam walaupun hanya 2 rekaat saja setiap solat.
5. Membanyakkan solat sunat sebelum dan selepas solat fardu dan solat duha.
6. Bersedekah kepada fakir miskin, anak yatim , sekolah agama dan masjid.
7. Sentiasa berwuduk.
8.Menjamu orang berpuasa (walaupun sekadar beberapa biji kurma untuk orang ramai berbuka dimasjid).
9. Berzikir kalimah tayyibah (zikir tahlil)
10. Membaca zikir al-Mathurat lepas subuh dan lepas asar (himpunan zikir-zikir Nabi SAW).

11. Menghadirkan diri di majlis ilmu dan tazkirah (tazkirah iftar atau tazkirah terawih)
12. Berselawat kepada Nabi SAW.
13. Banyakkan berdoa.
14. Segerakan berbuka dan mulakan dengan buah tamar dan
15. Melewatkan makan sahur.

Nabi SAW bersabda maksudnya : “Solat lima waktu, Jumaat ke Jumaat dan Ramadan ke Ramadan merupakan penghapus dosa di antaranya selama mana dijauhi dosa besar”. 
(Hadis Riwayat Muslim)

Sahabat yang dikasihi,
Marilah sama-sama kita perelokkan ibadah puasa kita dengan memperbanyakkan amal ibadah, amal soleh dan melaksanakan kerja-kerja kebajikan untuk membantu golongan yang kurang bernasib baik. Jika kita sentiasa istiqamah dengan perkara-perkara yang meningkatkan iman dan hubungan hati kita dengan Allah SWT, maka ibadah puasa kita akan menjadikan kita mukmin yang bertakwa. Kita akan rugi jika di dalam fasa pertama ini kita tidak memperolehi rahmat daripada Allah SWT.


Oleh Ustaz Abu Basyer
7 Ogos 2011



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...